CRM+ERP=Dynamics NAV

CRM direkt i affärssystemet

Vet du om att affärssystemet Dynamics NAV innehåller en kompetent CRM modul direkt från start? Många står i valet mellan att satsa på ett ERP system och ett CRM system. Med Dynamics NAV finns möjligheten att få ett CRM system "med på köpet".

Vad för funktionalitet efterfrågas i ett CRM system?

Önskad funktionalitet i CRM kan skilja sig mellan företag. Allt från ett enkelt kontaktregister till avancerade beställningsprocesser med uppföljningsverktyg.

Bland funktionerna i CRM modulen finns bland annat stöd för:

  • Kontakt och uppgiftshantering
  • Strukturerad affärsmöjlighetshantering med möjlighet att definiera försäljningssteg
  • Viktning av säljpipe samt uppföljning av avslutsorsaker (orsak till vunna och förlorade affärer)
  • Rutiner för segmentering, urval och kampanjhantering
  • Att-göra uppgifter med koppling till kalender och uppgifter i Outlook
  • Koppling till offerter/order hantering

Åtkomst till CRM

Användare av CRM modulen läggs upp som användare i affärssystemet. Genom att konfigurera behörighetsroller är det givetvis möjligt att begränsa åtkomsten till övriga delar av affärssystemet om detta är önskvärt. Gränssnittet kan även konfigureras så att endast de delar som berör säljare syns på användarens startsida.

Åtkomst kan givetvis göras med den vanliga NAV klienten men möjligheten finns även för användarna att använda webbläsare för att komma åt systemet. Alternativt kan säljaren välja att använda NAV Appen som finns tillgänglig både för IOS (iPhone och iPad), Android och Windows Phone.

Fördelar med direktintegrerat system

Den största fördelen med att använda CRM modulen i Dynamics NAV är att man inte behöver skapa en integration mellan de olika systemen. Vid användning av andra CRM system är det vanligt att integrationer skapas för att utbyta information mellan de olika systemen.

Då all information finns lagrad i ett och samma system kan användaren enklare nå informationen kring affärshändelser kopplade till en kund. Användare med behörighet kan exempelvis gå från leverans/faktura/betalningsinformation till historiken i affärsmöjligheten som ledde fram till order.

Vid urval av kunder till utskick eller kampanjer kan du enkelt använda historiken kring vilka artiklar kunden tidigare köpt i kombination med övrig CRM data.

Exempel på användningsområde för ett integrerat CRM system

Ponera att du exempelvis vill genomföra en kampanj för att sälja förbrukningsmaterial till kunder som köpt en viss apparat som tillhör en bestämd kategori av kunder. I CRM modulens segmenteringsfunktion kan du enkelt skapa ett urval av företag som matchar dina kriterier samtidigt som du lägger till villkoret att de ska ha köpt apparaten men inte tidigare köpt förbrukningsartiklar som hör till denna. Resultatet av detta urval kan du använda i en kampanj i vilket du ger en rabatt på förbrukningsartiklarna och skapar ett utskick.

När kunderna senare lägger beställningar märks dessa ordrar med den speciella kampanjen vilket leder till att rätt rabatt sätts samt att uppföljningen av kampanjens utfall möjliggörs. I och med dimensionshanteringen i NAV kan du tillochmed välja att uppföljningen på kampanjens alla kostnader och intäkter märks kan göras direkt i resultaträkningen.

Anpassningsbart system

Dynamics NAV är anpassningsbart. Även fast fokus bör ligga på att använda standardrutiner så mycket som möjligt kan det kännas tryggt att veta att man inte riskerar att köra fast i ett system som inte är möjligt att utforma som man vill.

En risk med ett system som inte är anpassningsbart är annars att andra sidosystem börjar användas så som olika Excel-kalkyler.

Bjud in kunden

Med hjälp av Effekt Connect kan du även koppla ärendehanteringen till Dynamics NAV. Du kan då enkelt släppa in kunderna för att både skapa och följa ärenden i processer som du enkelt bygger upp i affärssystemet.

Rapporter och statistik

Att ta fram rapporter och statistik från systemet är enkelt. Förutom en mängd färdiga rapporter finns möjligheten att via Jet Reports skapa egna rapporter i Excel. I dessa rapporter kan du enkelt kombinera information från CRM modulen med övriga försäljningsrelaterade siffror. Det kan exempelvis vara en säljrapport som kombinerar information om vunna affärsmöjligheter med resultatuppföljning och information om antal returer.

Vad krävs för att komma igång med CRM modulen

Om du redan använder Dynamics NAV är det stor chans att du faktiskt redan nyttjar delar av CRM modulen. Kontaktregistret är exempelvis samma kontakter som används vid registrering av order och fakturor.

Att komma igång med CRM modulen är faktiskt så enkelt som att sätta parametrar i inställningar och börja använda det.

Satsa 100%

Trots att systemet finns på plats och är redo att köra finns det finns dock ett tips jag skulle vilja ge. Se till att införa det del för del. I stället för att börja nyttja det lite här och lite där så satsa 100 % på att få igång användandet av en del.
CRM systemet kommer till bäst användning då informationen koncentreras. Istället för att exempelvis kontaktregistret ligger delvis i CRM och delvis i andra databaser så bör man satsa på att få in alla kontakter i CRM innan man går vidare och jobbar med exempelvis affärsmöjligheter.

Att lyckas med CRM är något som kräver en rejäl ansatts och ihärdigt arbete. Vi på Effekt kan vara en del i denna process genom att arrangera workshops och utbildningar som får systemet i användning. Läs mer om hur vi på Effekt arbetar med att få systemlösningar i faktisk användning så att du kan dra maximal nytta av investeringen i affärslösningar.

Dynamics NAV ingår som en av komponenterna i Effekts erbjudande gällande affärslösningar. Läs mer om Effekts stabila plattformar och hur dessa kan kombineras.

Dela denna artikel

Om Effekt

Vi arbetar som experter på affärstödjande IT. Genom effektiv användning av Microsoft Dynamics 365 Business Central (tidigare Dynamics NAV) och Bizzjoiner kundportal skapar vi moderna affärslösningar som har dina kunder i fokus. Sedan starten 1997 har vi genomfört över tusen projekt tillsammans med fler än 100 kunder.

Vill du veta mer?

Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig.

CAPTCHA
Denna fråga är för att testa om du är en människa och används för att hindra spam.