Befintliga kunder i företagets Digitala strategi

Glöm inte befintliga kunder i företagets Digitala strategi

Mycket fokus sätts nu på att föra upp den digitala strategin på företagens agenda. Från att vara något som intresserat några få personer på it- och marknadsavdelningen blir företagets digitala transformation en strategisk resa som hela företaget behöver anamma för att både vinna nya kunder och behålla de befintliga.

Digital Transformation är inte bara teknik

Digital Transformation kastar om spelplanen. Det orsakar att företag behöver tänka om gällande hur man interagerar med sina kunder, partners och leverantörer samt hur man positionerar sig mot konkurrenterna på marknaden. Förändringen till det digitala slår igen i hur verksamheten drivs.
Ny digital teknik så som sociala medier, mobilitet och ögonblickliga analysfunktioner är en realitet för användare. Dessa innovationer används i stor utsträckning av konsumenter och medarbetare. Anställda har ofta bättre digitala lösningar hemma än de har på jobbet, och många kunder är mer tekniskt kunniga än försäljare som försöker sälja till dem.
Hela industrier kan även plötsligt ändras på grund av tillkomsten av ny teknik, så som Uber har gjort med den globala taxibranschen. Det är därför inte längre möjligt att förneka effekterna som digital teknik har på innovationshastigheten för organisationer. Företag behöver skaffa en digital strategi med vilken de vill anta digital teknik och att kliva in i den digitala eran.

Digital strategi är inte bara marknadsföring

I den digitala strategin bestäms hur företaget ska synas digitalt. Vilka plattformar och digitala medier (hemsida, egenutvecklade appar, facebook, linkedin, etc.) ska användas och vad ska dessa användas till. Vem är personerna som söker information eller som vill interagera med företaget.

Den digitala strategin bör inte stanna vid marknadsföring.
I dagens klimat där transparens och valfrihet är mantran, är det viktigare än någonsin att den bild som förmedlas av företaget bibehålls och förstärks efter att försäljningen är genomförd. Sätt er in i hur kunden ser på affären från första inblicken i företaget till dess att den som nöjd kund är referens vid kommande försäljningar. Det blir då tydligt att ett konsekvent digitalt bemötande som ger kunden en känsla av att vara i kontroll är en nyckelfaktor för hur den digitala strategin ska utformas.

Digital strategi är inte det samma som en IT strategi

En vanlig förväxling är att likställa företagets IT strategi med en Digital strategi. Även om de ofta berör överlappande områden finns viktiga skillnader.

IT strategin utformas ofta från tekniksidan för att understöda företagets affärsprocesser över tiden. Den digitala strategin blir även en fråga om att utforma exempelvis företagets erbjudande och leveransprocesser så att alla intressenter upplever processen effektiv, nyttig och professionell.

Låt affärssystemet driva den digitala transformationen

En bra plattform för att driva den digitala transformationen är företagets affärssystem. Genom att låta affärssystemet dokumentera alla aspekter på affären och bestämma regelverket för denna etableras en sanning.

Låt affärssystemet bli verktyget för att bygga bort odokumenterade lösningar, manuella rutiner eller överlappande system som kräver dubbelarbete. Ett modernt affärssystem har stöd för att möjliggöra interaktion med externa intressenter via olika medier.

Gör affärsprocesser lättillgängliga för kunder

Gör det enkelt för kunden att göra affärer med dig. Förutom att tydligt beskriva erbjudandet så bör det också vara lika enkelt för kunden att lägga beställning, följa projekt/leverans, följa upp fakturor etc. Om dina kunder efterfrågar statistik ska det givetvis vara enkelt för dem att komma åt detta när som helst, utan att det krävs extra arbete.

Effekt arbetar med att effektivisera företag med hjälp av affärsstödjande IT. Vi levererar affärslösningar baserade på affärssystem, kundportaler och interaktiva analysverktyg. Kontakta oss gärna om du vill diskutera er digitala strategi eller söker information om verktyg för er digitala transformation.

Dela denna artikel

Om Effekt

Vi arbetar som experter på affärstödjande IT. Genom effektiv användning av Microsoft Dynamics 365 Business Central (tidigare Dynamics NAV) och Bizzjoiner kundportal skapar vi moderna affärslösningar som har dina kunder i fokus. Sedan starten 1997 har vi genomfört över tusen projekt tillsammans med fler än 100 kunder.

Vill du veta mer?

Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig.

CAPTCHA
Denna fråga är för att testa om du är en människa och används för att hindra spam.