SEPA End Date

"SEPA End Date" kommer, är du redo?

Som du kanske redan fått information om från din bank så ändras nu förutsättningarna för utlandsbetalningar via fil. Detta i och med införandet av SEPA (Single Euro Payment Area som är ett gemensamt betalningsområde i Europa med valutan euro). SEPA omfattar alltså samtliga EU och EES-länder samt Schweiz och Monaco.

Fördelen med SEPA är att det blir enhetligt betalsätt för samtliga länder. Detta innefattar både SEPA-betalningar (SEPA Credit Transfer) samt autogirotjänst med namn SEPA Direct Debet. SEPA är också ett format som ger utökad möjlighet till betalningsreferenser etc. Detta är samtidigt ett problem då olika banker och olika betalningsmottagare kan komma att ställa olika krav på betalningsreferens.

SEPA blir obligatoriskt vid EURO betalningar i samtliga EU och EES-länder från den 31 oktober i år (i länder med euro som lokal valuta har detta varit obligatoriskt sedan 2014). Detta innebär att från och med detta datum ska samtliga betalfiler innehållande euro som företag, kommuner och övriga organisationer vara i formatet ISO20022.

Finns stöded för SEPA i ditt affärssystem?
I senare versioner av Dynamics NAV finns stöd för SEPA inbyggt. Standarden har dock inte varit färdig utan justerats under tiden varpå man behöver säkerställa att den senaste versionen av filformatet är implementerat. Formatet SEPA ger även utrymme för olika mycket information och olika sätt att använda är det viktigt att stämma av att de banktjänster som du planerar att använda stöds av affärssystemet.

Vad behöver du göra?
Det är alltså viktigt att komma iordning med att säkerställa företagets betalningsmetoder om du ska kunna fortsätta utföra betalningar i euro, de äldre betaltjänsterna kommer att stängas ner hos bankerna och ersättas med de nya formaten. Detta innefattar både utgående betalningar samt inkommande betalningar om dessa sker i euro.
En bra idé kan vara att inför detta arbete göra en inventering och analys av aktuella och framtida betalningsmetoder. Detta är framför allt viktigt om företaget har flera banker eller planerar att byta bank.

Om ni inte redan har undersökt detta och tagit fram lösningar för företagets betalningsflöden kan vi på Effekt hjälpa er med detta. Kontakta mig gärna om du vill boka in en tid då vi kan komma till er för att gå igenom detta.

Dela denna artikel

Om Effekt

Vi arbetar som experter på affärstödjande IT. Genom effektiv användning av Microsoft Dynamics 365 Business Central (tidigare Dynamics NAV) och Bizzjoiner kundportal skapar vi moderna affärslösningar som har dina kunder i fokus. Sedan starten 1997 har vi genomfört över tusen projekt tillsammans med fler än 100 kunder.

Vill du veta mer?

Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig.

CAPTCHA
Denna fråga är för att testa om du är en människa och används för att hindra spam.