Använd kundportalen för att öka försäljning till befintligt kunder

Hur du kan öka försäljning till befintliga kunder

Hur lockar du dina befintliga kunder att köpa mer och större del av ditt erbjudande?

Att sälja till en befintlig kund är som alla känner till betydligt enklare än att skaffa en ny kund. Det förtroende som arbetats upp över tiden och känslan för etablerade rutiner gör att många moment i säljprocessen försvinner.
Samtidigt kan det vara svårt att komma vidare hos en befintlig kund och få denne att få upp ögonen för de andra saker som du har att erbjuda. Kunden har inte hela bilden av dig och ditt erbjudande och de kan vara känsligt att riskera den nuvarande affärsrelationen med att börja "sälja".

Marknadsföring till befintlig kund
Lösningen på detta kan vara att låta kunden själv komma till insikt om de andra delarna av ditt erbjudande. Detta kan exempelvis göras genom utskick, sociala medier etc. Ett av de mest kraftfulla sätten att marknadsföra mot befintliga kunder är att publicera nyheter på företagets kundportal. På så sätt kan du väva in budskapen i samband med annan kommunikation varpå kunden "hittar" informationen själv, utan att du behöver göra ett utskick.

Dra fördel av en välanvänd kundportal
Hur ofta är dina befintliga kunder inne på din hemsida för att informera sig om nyheter? Hur stor del av reklamutskick blir faktiskt lästa av mottagare? Genom att publicera nyheter på en välanvänd kundportal är du garanterad att du når rätt målgrupp som dessutom är aktivt intresserad av dig och ditt företag just vid tillfället (eftersom de just då loggat in på kundportalen). Samtidigt som du underlättar för kunderna att göra affärer med dig med hjälp av fiffiga portalfunktioner ges du utrymme till effektiv marknadsföring.

Riktade budskap
I och med att användaren alltid är känd då denne loggar in i kundportalen är det möjligt att skapa riktade budskap. Du kanske exempelvis vill låta olika kundgrupper ta del av olika budskap.
Med hjälp av kopplingar till affärssystem kan budskapen också bestämmas utifrån vad kunden tidigare har köpt eller vad andra personer hos samma kund tidigare köpt.
Möjligheterna att rikta budskapen för att informera och marknadsföra är oändliga.

Möjlighet till uppföljning
En fördel med att publicera information till identifierade användare är att du mycket enkelt kan se vilka artiklar som blir lästa och leder till aktivitet samt vilka kunder som uttrycker intresse för olika saker.
Artiklar som inte leder till önskad effekt kan enkelt identifieras och justeras eller ersättas med andra artiklar. Du kan även låta artiklarna resultera i en CTA (Call to action), dvs att kunder som tycker att en nyhet är intressant och vill bli kontaktade enkelt aviserar detta. Detta ger att säljare kan ta vid och bearbeta kunder som redan visat intresse istället för att mer eller mindre mållöst boka uppföljning/avstämningsmöten med de kunder som eventuellt kan vara intresserade av att köpa.

Låt kunden bli din bästa säljare
Om du i kundportalen aktiverar sociala funktioner kan du låta dina befintliga kunder bli en del av din säljavdelning. Positiva omdömen eller kommentarer kring en artikel från andra användare och kunder leder automatiskt till att både intresset och förtroendet för materialet ökar.
Genom att även låta användarna ha möjlighet att dela artiklar kan ge den effekten att det inte bara sprider informationen i den aktuella artikeln utan även att locka in andra användare till portalen.

Läs mer om hur du kan dra nytta av lågt hängande frukt ->

Dela denna artikel

Om Effekt

Vi arbetar som experter på affärstödjande IT. Genom effektiv användning av Microsoft Dynamics 365 Business Central (tidigare Dynamics NAV) och Bizzjoiner kundportal skapar vi moderna affärslösningar som har dina kunder i fokus. Sedan starten 1997 har vi genomfört över tusen projekt tillsammans med fler än 100 kunder.

Vill du veta mer?

Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig.

CAPTCHA
Denna fråga är för att testa om du är en människa och används för att hindra spam.