Helheten är alltid större än alla delar
Utvecklingen av system sker i en rasande takt. Lösningar skapas för nya områden som snabbt blir etablerade funktioner som effektiviserar organisationen. Alla dessa olika lösningar fungerar bra som enskilda rutiner men kräver dock en hel del arbete för att koordinera. Information måste överföras från ett system till ett annat och kontroller måste genomföras för att säkerställa att informationen är lika.
Lösningen på ovanstående är att antingen bygga samman alla rutiner i samma system eller att integrera dessa med automatiska processer.
Att integrera affärssystem med andra system är något som blivit betydligt enklare i och med den tekniska utvecklingen. Ofta kan system direktintegreras med hjälp av Web Service funktionalitet där ett system anropar ett annat direkt utan behov av filöverföring och hantering av status och tillstånd.
För att lyckas med integrationer krävs dock att man arbetar efter en väldefinierad process där man tydligt definierar ansvarsområden. Ett av Effekts expertområden är att driva effektiva integrationsprojekt där vi tillsammans med våra kunder och leverantörer av andra system skapat lösningar där de ingående systemen bildar en större helhet.