Dynamics NAV för omni-kanal

Varför Dynamis NAV passar för omni-kanalförsäljning

Det pratas om omni...

Många pratar om omni-kanalförsäljning och skillnaden mot multikanalförsäljning. Tanken med de båda begreppen är att utöka företagets försäljning genom att använda flera olika kanaler både för att nå kunder och genomföra den faktiska försäljningen.

Multikanalförsäljning är givetvis ingenting nytt. Traditionella postorderföretag som utökat verksamheten till fysisk butik, eller butikskedjor som utökat verksamheten till postorder är exempel på multikanalförsäljning.

I och med kommersialiseringen av internet har fler och fler företag valt att även införa beställning/webshops funktionalitet. Detta ställer större krav då kunden förväntar sig att tillexempel aktuellt lagersaldo finns tillgängligt. Att presentera lagersaldot i realtid på webben kan vara en utmaning om webbshoppens koppling till affärssystemet baseras på periodvis synkronisering. En vanlig metod för att åstadkomma detta har då varit att låsa en del av lagret till webbshoppen.

Vad ställs det för krav för att åstadkomma omni?

I takt med den ökade mognaden, ökar användarnas krav på likformning av besöket i den fysiska butiken och webben. Begreppet omnikanalförsäljning används för att definiera denna målsättning. Ett antal detaljer som krävs för att ren omni ska erhållas:

  • Realtidsuppdaterat lagersaldo.
  • Åtkomst till order och orderstatus med samma kompletta information både från butik och webb.
  • Samma produktinformation och produktutbud
  • Enhetlig information när/om produkten åter är tillgänglig
  • Leveranssätt. Rutinerna och villkoren för hämta i butiken eller transport ska vara samma oavsett om varan beställs i butiken eller via annan kanal.

Vilka krav bör man ställa på system

För att underlätta skapandet av ömni-kanalförsäljning bör administration av produkter, priser och övriga villkor centraliseras till en och samma plats. I annat fall finns en stor risk att informationen i de olika kanalerna skiljer sig år alternativt att det tar onödigt mycket manuellt arbete med att likställa informationen i olika system.
Ett viktigt systemkrav i vid omni-kanalförsäljning är givetvis att systemet alltid är tillgängligt eftersom grundkravet är att alla förändringar på priser, tillgänglighet och villkor slår igenom simultant i alla medier. Detta krav kommer då att omfatta både intern tillgänglighet samt åtkomst via nätverk.

Varför Dynamics NAV passar för omni-kanal försäljning

Dynamics NAV är ett komplett affärssystem med alla de rutiner som krävs för effektiv hantering av transaktionsintensiva affärsflöden. Inbyggt stöd för artikelregister, priser, kunder, återanskaffningsmetoder, order och lagerfunktioner gör att alla de vanliga flödena som krävs både i en fysisk butik och andra kanaler kan hanteras enkelt.

Istället för att skapa en synkroniseringsfunktionalitet där informationen och affärsregler dubbleras används direktintegration via Web services. Web services innebär att de olika systemkomponenterna direkt kan anropas varandra och att informationen och logiken centraliseras till affärssystemet. Detta innebär exempelvis att då en kund reserverar en artikel via webben så ger affärssystemet en omedelbar återkoppling om detta är möjligt. På så sätt riskerar man aldrig att få diskrepanser mellan informationen i affärssystemet och den information som kunden fått samtidigt som återkopplingen till kunden sker blixtsnabbt.

Hur går man vidare?

Att komma igång med ett affärssystem som hanterar både de interna flödena samt möjliggör realtidskoppling till bland annat webshoppar, kundportaler etc. har aldrig varit enklare än nu. Effekt har paketerade lösningar för att enkelt komma igång med affärssystem med web service kopplingar. Systemet kan driftas i Azure (Microsoft molntjänst) och kan ställer i och med det inga krav på hårdvara, installation etc. Att komma igång med ett nytt affärssystem kan i realiteten åstadkommas på så lite som en månad. Se tidigare bloggartikel, Nytt affärssystem på mindre än 1 månad.


Kommande bloggartikel som kommer att handla om omnikanalförsäljning för tjänsteföretag.

Dela denna artikel

Om Effekt

Vi arbetar som experter på affärstödjande IT. Genom effektiv användning av Microsoft Dynamics 365 Business Central (tidigare Dynamics NAV) och Bizzjoiner kundportal skapar vi moderna affärslösningar som har dina kunder i fokus. Sedan starten 1997 har vi genomfört över tusen projekt tillsammans med fler än 100 kunder.

Vill du veta mer?

Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig.

CAPTCHA
Denna fråga är för att testa om du är en människa och används för att hindra spam.